Θέμα: «Ν. Σαντορινιός: Με τα οφειλόμενα προς τις επιχειρήσεις και τις ακτοπλοϊκές ανακοινώνει στήριξη το Υπουργείο. Η έλλειψη στρατηγικού σχεδιασμού στην ακτοπλοΐα οδηγεί σε επίταση της κρίσης στις νησιωτικές οικονομίες»
Με μία ανακοίνωση που καταδεικνύει την έλλειψη ενός στρατηγικού σχεδίου για την ακτοπλοΐα και τη νησιωτική επιχειρηματικότητα, ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προσπαθεί να εξαπατήσει τον κόσμο των νησιών και τους φορείς της Ναυτιλίας. Τάζοντας δήθεν ενίσχυση με τα χρήματα, που ήδη όμως χρωστά το Υπουργείο του στους επαγγελματίες, ο κ. Πλακιωτάκης κάνει επικοινωνιακές πιρουέτες την ώρα που η Οικονομία της χώρας και η κοινωνική συνοχή βρίσκονται σε κόκκινο συναγερμό.
Μετά από δύο μήνες υγειονομικής κρίσης το Υπουργείο έχει αποδειχθεί κατώτερο των περιστάσεων. Αναλυτικά:
- Από την πρώτη στιγμή που ξέσπασε η κρίση επισημάναμε ότι πρέπει να υπάρξει ένα στρατηγικό σχέδιο εξυπηρέτησης των νησιών, με κριτήρια την τακτικότητα των δρομολογίων, την εξυπηρέτηση των αναγκών τροφοδοσίας και των ειδικών ομάδων πληθυσμού, όπως ασθενείς που έχουν ανάγκη τακτικής μετακίνησης σε γειτονικά νησιά για θεραπείες. Δύο μήνες μετά από μια αδικαιολόγητη απραξία, τώρα μόλις ξεκίνησε το Υπουργείο να προχωρά σε συμβάσεις, με το ύψος αυτών να φτάνει μόνο το ποσό των 3,5 εκ. €. Ενώ, στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων για το 2020 υπάρχει η δυνατότητα υπογραφής επιπλέον συμβάσεων περίπου 40 εκ €, για ποιο λόγο δεσμεύονται από το Υπουργείο, τελικά, μόνο 15 εκ. €; Εύλογα αναρωτιόμαστε για το με ποιο σχέδιο έγιναν αυτές οι αναθέσεις και τι σκοπό προσπαθούν να καλύψουν, αφού οι ανάγκες των νησιών και της ακτοπλοΐας είναι ακόμη μεγαλύτερες.
- Οι πληρωμές των επιβατών και των επιχειρήσεων από το Μεταφορικό Ισοδύναμο έχουν καθυστερήσει αδικαιολόγητα για πολλούς μήνες. Ειδικότερα, τα οφειλόμενα προς τις νησιωτικές επιχειρήσεις πλησιάζουν τα 20 εκ. €. Είναι δυνατόν ακόμα και σήμερα, εν μέσω έλλειψης ρευστότητας, ο Υπουργός να ανακοινώνει τη μερική αποπληρωμή των επιχειρήσεων μόνο σε ύψος 11,2 εκ. €; Πότε θα αποπληρωθούν στο σύνολο τους οι επιχειρήσεις; Πότε θα πληρώσει το Υπουργείο τα υπόλοιπα περίπου 9 εκ. €;
- Ο Υπουργός επίσης ανακοίνωσε ότι θα δοθεί στην ακτοπλοΐα προκαταβολή ίση με το 50% των μισθωμάτων για τις συμβάσεις παροχής δημόσιας υπηρεσίας για τους μήνες Φεβρουάριο, Μάρτιο και Απρίλιο. Αλήθεια, πώς νοείται προκαταβολή για υπηρεσίες που ήδη έχουν υλοποιηθεί; Γιατί δεν γίνεται εκκαθάριση και αποπληρωμή του συνόλου των ποσών που οφείλονται στις ακτοπλοϊκές εταιρείες; Έχουν αποπληρωθεί τα οφειλόμενα του προηγούμενου έτους, που εκκρεμούσαν ως χρέος;
- Οι ανακοινώσεις του Υπουργείου αλλά πολύ περισσότερο η ίδια η ανακοίνωση προκήρυξης για την σύναψη συμβάσεων άγονων γραμμών, αναδεικνύει την έλλειψη στρατηγικής για το ακτοπλοϊκό δίκτυο της χώρας, ιδιαίτερα σε αυτές τις κρίσιμες στιγμές. Συγκεκριμένα, οι ενδοΚυκλαδικές γραμμές όπως και οι ενδοΔωδεκανησιακές, με το σχεδιασμό του Υπουργείου, δεν καλύπτουν τις ανάγκες διασύνδεσης των νησιών μεταξύ τους. Πρέπει να γίνει κατανοητό από τον Υπουργό ότι τα νησιά βασίζονται στην τακτική μεταξύ τους διασύνδεση, για την εξυπηρέτηση των αναγκών των νησιωτών από υπηρεσίες (όπως Υπηρεσίες Υγείας, Δικαστήρια, ΔΟY κλπ) που έχουν έδρα σε άλλα νησιά. Για να μπορέσει να λειτουργήσει η ζωή και η καθημερινότητα στα νησιά, πρέπει πρέπει άμεσα να αποκατασταθούν αυτές οι συνδέσεις.
Ταυτόχρονα, οι ανάγκες διασύνδεσης των νησιών του Ιονίου μεταξύ τους αλλά και με τις γειτονικά λιμάνια της ηπειρωτικής Ελλάδας είναι ζωτικής σημασίας για τον εφοδιασμό των νησιών και την μετακίνηση των νησιωτών για την κάλυψη βασικών αναγκών. Ζητήματα που έχουν προκύψει μετά τους χειρισμούς του Υπουργείου, όπως η πυκνότητα των δρομολογίων αλλά και η έλλειψη γραμμών διασύνδεσης σε πολλά λιμάνια του Ιονίου, δημιουργούν ουσιαστικά προβλήματα στην οικονομική ζωή των νησιών, επιτείνοντας τις επιπτώσεις της Υγειονομικής κρίσης.
Είναι σαφές ότι οι ανακοινώσεις του Υπουργείου αποτελούν μόνο ένα επικοινωνιακό άλλοθι στην γενικότερη προσπάθεια που καταβάλει η Κυβέρνηση να κρύψει τις ανεπάρκειές της. Όσο δεν καταρτίζεται ένα σοβαρό στρατηγικό σχέδιο για την αντιμετώπιση της κρίσης στα νησιά, στη ναυτιλία, στην ακτοπλοΐα και στην Οικονομία, όσο η Κυβέρνηση δεν ανταποκρίνεται ούτε στις βασικές της υποχρεώσεις, τότε όλα όσα ανακοινώνονται είναι ΠΟΛΥ ΛΙΓΑ, ΠΟΛΥ ΑΡΓΑ!
Κοινό ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ Νομαρχιακής Επιτροπής Δωδεκανήσου και Βουλευτή Δωδεκανήσου Νεκτάριου Σαντορινιού
Θέμα: «Ν. Σαντορινιός: Η επιχειρηματικότητα και οι εργαζόμενοι χρειάζονται ουσιαστικά μέτρα στήριξης και όχι τη λογική «βλέποντας και κάνοντας» της κυβέρνησης. Τηλεδιάσκεψη με φορείς της Ρόδου»
Μετά από πρόσκληση της Νομαρχιακής Επιτροπής ΣΥΡΙΖΑ Νοτίας Δωδεκανήσου πραγματοποιήθηκε, χθες, Δευτέρα (27/4/20), διευρυμένη τηλεδιάσκεψη εργατικών και παραγωγικών φορέων του νησιού της Ρόδου, με τη συμμετοχή και του Βουλευτή Δωδεκανήσου και πρώην Αναπληρωτή Υπουργού Ναυτιλίας, Νεκτάριου Σαντορινιού.
Ο ΣΥΡΙΖΑ Δωδεκανήσου, όπως συνολικά η Αξιωματική Αντιπολίτευση, από τις πρώτες μέρες της εξάπλωσης της πανδημίας και των πρώτων, εμφανών συνεπειών της στην Εργασία και την Οικονομία, έχει σταθεί δίπλα στα Σωματεία, τους Συλλόγους και την Τοπική Αυτοδιοίκηση των νησιών, προσπαθώντας τόσο για την ανάδειξη των άμεσων αιτημάτων τους για επιβίωση, όσο και για τον, από κοινού, σχεδιασμό για την επόμενη μέρα.
Στην τηλεδιάσκεψη συμμετείχαν ο Πρόεδρος του Εργατικού Κέντρου Ρόδου, Παναγιώτης Εγγλέζος καθώς και τα μέλη του ΔΣ, Μιχάλης Χαροκόπος και Γιώργος Φρατζολάκης, ο Πρόεδρος των Καταστηματαρχών Μεσαιωνικής Πόλης Ρόδου, Βασίλης Δοντάς, ο Πρόεδρος των Καταστηματαρχών Νέας Αγοράς, Παναγιώτης Κατσιδώνης, το μέλος ΔΣ και πρώην Πρόεδρος του Σωματείου Οδηγών Τουριστικών Λεωφορείων, Στέλιος Καπάνταης και ο Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ξεναγών Ελλάδας, Νίκος Ξυλουράς.
Οι εκπρόσωποι των φορέων της Ρόδου, μέσα σε κλίμα συλλογικό, διατύπωσαν την αγωνία τους για το μέλλον των νησιωτικών νοικοκυριών, για την επιβίωση των περίπου 60.000 εργαζομένων στον Τουρισμό και για τις δυνατότητες βιωσιμότητας των επιχειρήσεων. Η έλλειψη ρευστότητας, οι συρρέουσες υποχρεώσεις, όπως τα μισθώματα, οι φορολογικές και ασφαλιστικές εισφορές, τα δάνεια, οι λογαριασμοί κοινής ωφελείας που είναι πια αδύνατο να εξυπηρετηθούν, φέρνουν τα λουκέτα και τις απολύσεις πιο κοντά από ποτέ. Κοινός τόπος όλων η απαίτηση για πιο γενναίες και πιο ουσιαστικές πολιτικές στήριξης της Εργασίας και της Οικονομίας, έτσι ώστε να βγει ο χρόνος με τις λιγότερες δυνατές απώλειες.
Όπως τόνισε ο Νεκτάριος Σαντορινιός, κατά τη διάρκεια της συζήτησης που αναπτύχθηκε, στόχος των κλιμακούμενων προσπαθειών που καταβάλλονται από τον ΣΥΡΙΖΑ είναι η πίεση προς την Κυβέρνηση να λάβει πρωτοβουλίες ενίσχυσης των πληττόμενων κλάδων και να συγκροτήσει ένα πλέγμα προστασίας των εργαζομένων και μικρομεσαίων επιχειρηματιών, που αυτή τη στιγμή ζουν μέσα στην ανασφάλεια και τον τρόμο, καθώς η επόμενη μέρα για αυτούς αναμένεται ζοφερή.
Αναλυτικότερα, ο βουλευτής Δωδεκανήσου ανέφερε πωςτα νησιά μας, μέσω του Τουρισμού, συνεισφέρουν κατά 70%- 90% στο συνολικό παραγόμενο ΑΕΠ. Οι τουριστικές επιχειρήσεις και τα επαγγέλματα σχετιζόμενα με τον κλάδο αποτελούν την κύρια παραγωγική βάση των νησιών. Με βάση το γεγονός ότι η φετινή τουριστική περίοδος είναι αμφίβολο, καν, αν θα ξεκινήσει, σημαίνει ότι έχουμε να αντιμετωπίσουμε μπροστά μας την πιο βαθιά και μεγάλη Κρίση που έχουμε ποτέ βιώσει.
Δεν πιστεύω στις «αυτόνομες ενέργειες των αρίστων», σημείωσε χαρακτηριστικά. Αυτό που χρειάζεται τώρα, είναι όλοι μαζί, θεσμικοί και συνδικαλιστικοί φορείς, να απαιτήσουμε τη συγκρότηση και εφαρμογή ενός ολοκληρωμένου και εμπροσθοβαρούς σχεδίου τόνωσης της Οικονομίας και της Κοινωνίας, χρησιμοποιώντας το μαξιλάρι που η Κυβέρνηση του ΣΥΡΖΑ φρόντισε να αφήσει πίσω της και που ανήκει στον ελληνικό λαό και μόνο.
Την ώρα που η ΝΔ περνάει μέτρα που αφήνουν τους μισούς ΚΑΔ, κλάδους και εργαζόμενους έξω από τα αναιμικά έκτακτα επιδόματα, υπογράμμισε, την ίδια ώρα δεν διστάζει να σπαταλήσει πακτωλό χρημάτων σε κολλητούς μέσω ΚΕΚ και διαφημιστικών εταιρειών.
Στον αντίποδα, ο ΣΥΡΙΖΑ μέσω του Προγράμματος Μένουμε Όρθιοι, προτείνει σειρά μέτρων και ρυθμίσεων που καλύπτουν σχεδόν το σύνολο της οικονομικής και παραγωγικής βάσης της χώρας, δίνοντας προτεραιότητα στην επιδότηση της εργασίας και όχι της ανεργίας.
Μέσα σε αυτό το πρόγραμμα, εξήγησε ο Νεκτάριος Σαντορινιός, έχουν ενταχθεί, με σαφήνεια, προτάσεις που ακουμπούν πάνω στις ανάγκες των φορέων, οι οποίες ακούστηκαν στην τηλεδιάσκεψη, όπως η παράταση κατά 6 μήνες του επιδόματος ανεργίας, η μείωση των απαιτούμενων ενσήμων για την χορήγηση του (σημ. 50 ένσημα), η κάλυψη μέρους του μη μισθολογικού κόστους των επιχειρήσεων για τους πρώτους μήνες επαναλειτουργίας τους, η ενίσχυση της ρευστότητας των τουριστικών επιχειρήσεων με άτοκο κεφάλαιο κίνησης και με την εγγύηση του Δημοσίου, αλλά και η επέκταση της στήριξης των επιχειρήσεων, που μπορεί να μην έχουν χαρακτηριστεί τουριστικές, όμως δραστηριοποιούνται σε τουριστικές περιοχές, όπως η Μεσαιωνική Πόλη, το Φαληράκι κλπ.
Περαιτέρω, η πρόταση όλων των φορέων για επέκταση της τουριστικής σεζόν και για υλοποίηση προγραμμάτων κοινωνικού τουρισμού, δίνοντας κίνητρα στους Έλληνες, να μεταβούν το καλοκαίρι στα νησιά, όπως εξήγησε ο Νεκτάριος Σαντορινιός, έχουν βαρύνουσα σημασία στο σχέδιο για την ανασυγκρότηση των νησιωτικών περιοχών. Συγκεκριμένα, ο ΣΥΡΙΖΑ προτείνει μέσω της πλατφόρμας του Μεταφορικού Ισοδυνάμου, την επιδότηση 4 εισιτηρίων για κάθε ΑΦΜ της χώρας, ώστε να ενισχυθεί η εγχώρια τουριστική κίνηση. Ακόμη, σημαντική πρόταση του βουλευτή Δωδεκανήσου που έγινε δεκτή από τους φορείς και που έχει τονιστεί από το ΣΥΡΙΖΑ είναι η μείωση του ΦΠΑ διαμονής στον κατώτατο συντελεστή 6% και του ΦΠΑ εστίασης (στο σύνολο του) στο 11%.
Τέλος, από την πλευρά της ΝΕ ΣΥΡΙΖΑ Δωδεκανήσου συμμετείχαν ο Γάκης Δημήτρης, πρώην βουλευτής Δωδεκανήσου και υπεύθυνος τομέα Τουρισμού ΝΕ ΣΥΡΙΖΑ Δωδεκανήσου, ο Αποστολίδης Αντώνης, Συντονιστής ΝΕ, ο Καραγιάννης Δημήτρης, Αναπληρωτής Συντονιστής ΝΕ και τα μέλη ΝΕ Καραγιάννης Βασίλης- υπεύθυνος τομέα Εργασιακών/Συνδικαλισμού ΝΕ, Μιχαηλίδης Τάκης και Τσαρούχας Γιώργος. Ανάλογη τηλεδιάσκεψη και με άλλους φορείς του νησιού έχει προγραμματιστεί να λάβει χώρα μέσα στις επόμενες μέρες.