ΔΕΛΤΙΑ ΤΥΠΟΥ Ν. Σαντορινιός – Συρμαλένιος Νίκος, Βουλευτής Κυκλάδων

by LerosReport

Θέμα: «Ν. Σαντορινιός:Ο θαλάσσιος τουρισμός χρειάζεται στήριξη ώστε να αποτελέσει μια επιπλέον κινητήριο δύναμη για την Οικονομία της χώρας την επόμενη μέρα.Κατάθεση ερώτησης για τη λήψη μέτρων προστασίας του κλάδου των επαγγελματικών τουριστικών σκαφών»

Η κρίση,που η πανδημία έχει προκαλέσει, δείχνει έντονα τα σημάδια της στη βιωσιμότητα πολλών επιχειρήσεων και σε μια μεγάλη γκάμαεργαζομένων, ιδίως στον τομέα του Τουρισμού. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, πολλά είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζουνοι επαγγελματίες σκαφών αναψυχής, λόγω των περιοριστικών μέτρων και της συρρίκνωσης της τουριστικής περιόδου. Περαιτέρω και σχετικά με τη λήψη συγκεκριμένων μέτρων προστασίας και τη στήριξη του κλάδου, ερώτηση προς τους Υπουργούς Οικονομικών και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κατέθεσε ο αρμόδιος Τομεάρχηςτου ΣΥΡΙΖΑ για θέματα Ναυτιλίας, Νεκτάριος Σαντορινιός και 28 ακόμη βουλευτές.

Όπως αναφέρεται στην ερώτηση, οι επαγγελματίες σκαφών αναψυχής είναι αντιμέτωποι με τις σοβαρές απώλειες που υφίσταται ήδη ο κλάδος, ενώ το πλήγμα αναμένεται να είναι ακόμα μεγαλύτερο τη θερινή περίοδο, καθώς έχει ακυρωθεί το σύνολο σχεδόν των προγραμματισμένων ναυλώσεων. Το πρόβλημα γίνεται εντονότερο, όμως, στις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις του κλάδου, οι οποίες διαθέτουν μικρό αριθμό σκαφών (πολλές από αυτές ακόμη και ένα σκάφος), τα οποία διαχειρίζονται κυρίως με προσωπική εργασία των ιδιοκτητών τους και για τα οποία αποπληρώνονται δάνεια στη βάση των εσόδων από τη λειτουργίας τους. Επίσης, σοβαρά πλήττονται όμως και οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις, ειδικά αυτές που έχουν επενδύσει τα τελευταία χρόνια στον εκσυγχρονισμό του στόλου τους.

Μπροστά σε αυτά τα προβλήματα του χώρου του θαλάσσιου τουρισμού, η Κυβέρνηση, αντί να προχωρήσει άμεσα στη λήψη μέτρων στήριξης, ακολουθώντας το παράδειγμα της Γαλλίας και της Ιταλίας, παρακολουθεί άπραγη, αγνοώντας τη δυσχερή αυτή πραγματικότητα.Όπως μάλιστα υπογραμμίζεται στην ερώτηση, στις 7 Φεβρουαρίου του 2020, και ενώ ήταν πλέον φανερό ότι η κρίση της πανδημίας ήταν προ των πυλών, εξέδωσε την υπ’ αριθ. Α1018 ΥΑ (ΦΕΚ 361 Β) περί «Εξειδίκευσης και απόδειξης της πλήρωσης του κριτηρίου της χρήσης και εκμετάλλευσης στις εκμισθώσεις επαγγελματικών πλοίων αναψυχής», με την οποία προχώρησε στο μέτρο του διπλασιασμού του ΦΠΑ στις επαγγελματικές ναυλώσεις. Την ίδια ωστόσο περίοδο ήταν ήδη γνωστή η πρόθεση των κυβερνήσεων της Γαλλίας και της Ιταλίας να κρατήσουν, ως μέτρο στήριξης του κλάδου, τις επιχειρήσεις τουριστικών σκαφών στο χαμηλό ποσοστό του ΦΠΑ, έως ότου ξεπεραστούν οι επιπτώσεις της κρίσης. Αυτή η εξέλιξη είχε ως αποτέλεσμα μεταξύ άλλων, τη δημιουργία καθεστώτος «άνισου ανταγωνισμού» εις βάρος των επαγγελματιών του κλάδου στη χώρα μας, παράγοντας που έρχεται να προστεθεί στην ήδη δυσχερή ανταγωνιστική θέση που βρίσκονται τα ελληνικά σκάφη, λόγω του μηδενικού ΦΠΑ από σκάφη τρίτων χωρών. Τέλος, σημαντικό πρόβλημα στη ρευστότητα των επιχειρήσεων έχει δημιουργηθεί καθώς αρκετοί από τους ιδιοκτήτες των σκαφών, έχουν ήδη πληρώσει το αναλογούν ΤΕΠΑΗ για το σύνολο του έτους 2020, την ώρα που λόγω πανδημίας, έχουν αναγκαστεί να παροπλίσουν τα σκάφη τους.

Ο ΣΥΡΙΖΑ, ως μέτρα στήριξης του κλάδου, προτείνει την αναστολή εφαρμογής της Υπουργικής Απόφασης (ΥΑ 1018 ΦΕΚ 361/Β/7-2-2020) και τη διατήρηση των  επαγγελματικών τουριστικών σκαφών, στο χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ, μέχρι να αρθούν οι αρνητικές επιπτώσεις από την κρίση της πανδημίας και τουλάχιστον μέχρι τις 31/12/2020. Ακόμη ζητά την αναστολή πληρωμής του ΤΕΠΑΗγια ολόκληρο το μήνα, κατά τον οποίο το σκάφος έχει ημέρες ακινησίας ή παροπλισμού, και τον συμψηφισμό μελλοντικών υποχρεώσεων καταβολής ΤΕΠΑΗ, με τα ήδη καταβληθέντα τέλη, για την ίδια περίοδο.

Οι παραγωγικοί κλάδοι και οι επιχειρήσεις του Τουρισμού χρειάζονται άμεση στήριξη έτσι ώστε να αποτελέσουν, για την επόμενη μέρα, μια επιπλέον κινητήριο δύναμη για την Οικονομία της χώρας. Η Κυβέρνηση οφείλει να λάβει άμεσα πρωτοβουλίες.

Τα νησιά μας χρειάζονται κάτι παραπάνω από επικοινωνιακού τύπου τηλεδιασκέψεις. Προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ για την ενίσχυση των επιχειρήσεων και των εργαζομένων των νησιών»

Μία τηλεδιάσκεψη που κράτησε 4 ώρες, συμμετείχαν 3 Υπουργοί, 6 Βουλευτές (Αλήθεια γιατί όχι 8;), ένας Περιφερειάρχης και ένας Δήμαρχος αρκούσε για να καταλήξουν ότι η λύση στην επερχόμενη ύφεση, τον κίνδυνο χρεωκοπίας επιχειρήσεων στα νησιά μας και φτωχοποίησηςδεκάδων χιλιάδωνεργαζομένων του τουριστικού (και όχι μόνο) κλάδου, είναι η επαναφορά των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά. Πέραν αυτού όμως, ΟΥΔΕΝ.

Προφανώς και η επαναφορά των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ αποτελεί ένα πάγιο αίτημα των νησιών το οποίο πρέπει να διεκδικούμε συλλογικά και δυναμικά προς την Ευρώπη, ωστόσο σήμερα για την επανέναρξη της Οικονομίας στα νησιά, εκεί δηλαδή που θα οι συνέπειες της Κρίσης σε σχέση με την υπόλοιπη Ελλάδα, θα γίνουν πιο πολύ ορατές, ΔΕΝ ΕΠΑΡΚΕΙ.

Αλήθεια, σε αυτή την μαραθώνια τηλεδιάσκεψη, ο κ. Βρούτσηςενημέρωσε για τι πρόκειται να κάνει για να ενισχύσει όσους μείνουν χωρίς δουλειά; Τι προτίθεται να κάνει γιαόσους δεν θα μπορέσουν να συμπληρώσουν τα απαραίτητα ένσημα για να λάβουν το επίδομα ανεργίας; Απάντησε για το τι θα κάνει για την επέκταση του χρόνου του επιδόματος ανεργίας στους εποχικά εργαζόμενους; Θα συνεχίσει με την εμμονή στο νεοφιλελεύθερο μέτρο «μισός μισθός, μισή εργασία»;

Ακόμη, η ηγεσία του Υπουργείου Τουρισμού ενημέρωσε για τις συγκεκριμένες δράσεις που πρόκειται να  προβεί για την ενίσχυση του εσωτερικού τουρισμού; Έχει κάποιο σχέδιο για την προσέλκυση επισκεπτών από αγορές που δεν έχουν πληγεί όσο η Ιταλία, η Γαλλία και η Μεγάλη Βρετανία; Έχει επίσης έχουν κάποιοσχέδιο για την ασφαλή μετάβαση των επισκεπτών στα νησιά μετά από αξιόπιστο υγειονομικό έλεγχο;

Και οι συμμετέχοντες εκπρόσωποι των νησιών, ζήτησαν άραγε ενημέρωση για τις δράσεις στήριξης των επιχειρήσεων του τουριστικού κλάδου; Ή πρόκειται να διεκδικήσουν απάντηση από το Υπουργείο Ναυτιλίας γιατί καθυστερεί αδικαιολόγητα την πληρωμή των επιχειρήσεων από το Μεταφορικό Ισοδύναμο καθώς ήδη το χρέος έχει φτάσει τα 20 εκ. €, την ώρα που οι νησιώτες επιχειρηματίες ασφυκτιούν από την έλλειψη ρευστότητας;

Για την επανέναρξη και τη στήριξη της οικονομίας των νησιών απαιτείται ένα γενναίο πρόγραμμα εμπροσθοβαρούς στήριξης των εργαζομένων και των επιχειρήσεων. Η τακτική «βλέπουμε και κάνουμε» της Κυβέρνησης και η επίκληση σε ευχολόγια, δεν δίνει ΚΑΜΙΑ απτή λύση.

Απαιτείται ένα σοβαρό συνολικό πρόγραμμα:

1.Ενίσχυση της ρευστότητας των τουριστικών επιχειρήσεων με άτοκο κεφάλαιο κίνησης, ύψους τουλάχιστον στο 25% του τζίρου του 2019 και με την εγγύηση του Δημοσίου.

2.Αναβολή αποπληρωμής των δανείων που έχουν χορηγηθεί από Τράπεζες.

3.Ενίσχυση των τουριστικών επιχειρήσεων (κατά προτεραιότητα των πολύ μικρών, μικρών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων που δεν έχουν πρόσβαση στο τραπεζικό σύστημα), απευθείας από τον κρατικό προϋπολογισμό, χωρίς τη μεσολάβηση των τραπεζών, με σκοπό να καλυφθούν κεφάλαια κίνησης και άμεσες άλλες ανάγκες. 

4.Κάλυψη μέρους του μη μισθολογικού κόστους των επιχειρήσεων με την κάλυψη των ασφαλιστικών εισφορών για τους πρώτους μήνες επαναλειτουργίας τους,έτσι ώστε να στηριχτούν οι θέσεις εργασίας.

5.Καμία διακοπή παροχής ηλεκτρικού ρεύματος και νερού για ένα 6μηνογια επιχειρήσεις και ιδιώτες.

6.Καμία αύξηση στα τιμολόγια ύδρευσης-αποχέτευσης και ηλεκτρισμού, μέχρι το τέλος του 2020, μέτρο που πρέπει να εφαρμοστεί από όλους τους παρόχους.

7.Προώθηση ενός σημαντικού μέρους των μέχρι τώρα αδιάθετων πόρων του ΕΣΠΑ 2014-20 στις επιχειρήσεις που εμπλέκονται στην αλυσίδα του τουρισμού.

8.Άμεση ολοκλήρωση επενδυτικών σχεδίων που εντάσσονται στον Αναπτυξιακό Νόμο.

9.Στήριξη των εποχικά εργαζομένων με αναπλήρωση μέρους του εισοδήματος τους σε περίπτωση μη επαναπρόσληψης.

10.Μείωση του ΦΠΑ διαμονής στον κατώτατο συντελεστή 6% και του ΦΠΑ εστίασης (στο σύνολο του) στο 11%.

11.Πλάνο για τη διαφήμιση της Ελλάδας και των νησιών, ως ασφαλών προορισμών.

12.Πλάνο για την ενίσχυση του εσωτερικού τουρισμού μέσω προγραμμάτων Κοινωνικού Τουρισμού και της επέκτασης του Μεταφορικού Ισοδυνάμου σε όλους του Έλληνες πολίτες, ως κίνητρο μετακίνησης τους προς τα νησιά.

Το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ «Μένουμε Όρθιοι», μέρος του οποίου αποτελούν και οι παραπάνω προτάσεις ενίσχυσης των νησιών, βασίζεται στην άμεση αξιοποίηση του αποθεματικού ρευστότητας ύψους 37 δις που η προηγούμενη Κυβέρνηση άφησε και σκοπό είχε την στήριξη της Ελληνικής Οικονομίας και Κοινωνίας σε μια επερχόμενη, μελλοντική κρίση.

Η πολιτική της κυβέρνησης της ΝΔ οδηγεί τις μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις στο μαρασμό και στο λουκέτο για να ξοδέψει το αποθεματικό, που με κόπο έχτισε ο Ελληνικός λαός τα τελευταία 5 χρόνια, σε κολλητούς και φίλους. Η πολιτική της ΝΔ ήταν και είναι τα Μνημόνια, εκεί δηλαδή όπου και σήμερα οδηγείται η χώρα,όσο η Κυβέρνηση αδρανεί και δεν λαμβάνει ουσιαστικά μέτρα.

Οι καιροί είναι κρίσιμοι για τα νησιά μας. Την επόμενη μέρα διακυβεύεται η κοινωνική συνοχή και η επιβίωση του πληθυσμού των νησιών. Οι, επικοινωνιακού τύπου, συσκέψεις το μόνο που κάνουν είναι να καλύπτουν την απροθυμία της Κυβέρνησης να δώσει ουσιαστικές λύσεις για την πραγματική οικονομία και τον εργαζόμενο κόσμο. Τα νησιά μας χρειάζονται κάτι παραπάνω από ανακοινώσεις και τηλεδιασκέψεις.

Οι Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ

Σαντορινιός Νεκτάριος, Βουλευτής Δωδεκανήσου

Συρμαλένιος Νίκος, Βουλευτής Κυκλάδων

Υ.Γ.Περιμένουμε, καλόπιστα, να μας εξηγήσουν οι θεσμικοί εκπρόσωποι της Περιφέρειας και της ΠΕΔ γιατί δέχτηκαν να συμμετέχουν σε σύσκεψη από την οποία είχαν αποκλειστεί δύο Βουλευτές της Περιφέρειας; Ποιος είναι τελικά ο ρόλος τους; Η συνολική και ολόπλευρη εκπροσώπηση των νησιωτών, όπως αρμόζει στο θεσμό της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ή ο συγχρωτισμός μόνο με τον κομματικό τους χώρο;

Σχετικά Άρθρα

Leave a Comment