Μετά από μεγάλες καθυστερήσεις και μια σειρά χρονοβόρων διαδικασιών, η υπογραφή της σύμβασης εκπόνησης των Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων (ΤΠΣ) των πέντε από τους έξι Δήμους ΠΕ Καλύμνου ( Καλυμνίων, Πάτμου, Λειψών, Λέρου, Αγαθονησίου) βρίσκεται πλέον στην τελική ευθεία, σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του Kalymnos News. Να σημειώσουμε ότι το ΤΠΣ Δήμου Αστυπαλαίας με αυτό της Ανάφης έχουν υπογραφεί από τον Ιούλιο 2024
Από το πιλοτικό πρόγραμμα σε νέα διαδικασία
Υπενθυμίζεται ότι τα ΤΠΣ των πέντε από τους έξι Δήμους της Περιφερειακής Ενότητας (ΠΕ) Καλύμνου είχαν ενταχθεί αρχικά σε ένα πιλοτικό πρόγραμμα του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ), το οποίο, όμως, δεν ολοκληρώθηκε. Ο βασικός λόγος ήταν οι υπερβολικές εκπτώσεις που είχαν προταθεί από τους ενδιαφερόμενους, οι οποίες κρίθηκαν εκτός των προβλεπόμενων ορίων, με αποτέλεσμα ο διαγωνισμός να καταστεί άγονος.
Στη συνέχεια, η διαδικασία επανεκκίνησε με τη δημοσίευση νέας διακήρυξης διαγωνισμού στις 18 Δεκεμβρίου 2023. Ο διαγωνισμός προκηρύχθηκε με Ανοικτή Διαδικασία για τη σύναψη ηλεκτρονικών Δημόσιων Συμβάσεων Μελετών άνω των ορίων του Ν. 4412/2016, με βασικό κριτήριο τη βέλτιστη σχέση ποιότητας-τιμής. Συγκεκριμένα για το ΤΟΠΙΚΟ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΔΗΜΩΝ ΠΑΤΜΟΥ, ΛΕΙΨΩΝ, ΛΕΡΟΥ, ΑΓΑΘΟΝΗΣΙΟΥ, ΚΑΛΥΜΝΙΩΝ συνολικής εκτιμώμενης αξίας 1.370.370,49 € (πλέον Φ.Π.Α. 24 %)
Καθυστερήσεις λόγω αιτημάτων και ελέγχων
Η αξιολόγηση των προσφορών ξεκίνησε, όμως η διαδικασία καθυστέρησε σημαντικά λόγω της υποβολής υπεύθυνης δήλωσης οψιγενών μεταβολών ,στις 21 Μαρτίου 2024, από έναν συμμετέχοντα οικονομικό φορέα. Επιπλέον, κατατέθηκαν αιτήματα από άλλους διαγωνιζόμενους, γεγονός που επιμήκυνε τη διαδικασία.
Τελικά, στις 23 Οκτωβρίου 2024, η Διοικούσα Επιτροπή του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ) ενέκρινε το Πρακτικό V της επιτροπής αξιολόγησης και προχώρησε στην κατακύρωση της σύμβασης στην Ένωση Οικονομικών Φορέων: «ΡΟΪΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ Α.Ε. – ENVECO Α.Ε.».
Η οικονομική προσφορά ανήλθε στα 930.000 ευρώ (χωρίς απρόβλεπτα και ΦΠΑ), με μέση τεκμαρτή έκπτωση 19,24% και συνολική βαθμολογία 88,69.
Υπογραφή της σύμβασης εντός των επόμενων εβδομάδων
Aπό το Kalymnos News, επικοινωνήσαμε με το ΤΕΕ, το οποίο μας επιβεβαίωσε ότι η διαδικασία έχει προχωρήσει και η υπογραφή της σύμβασης με την ανάδοχο εταιρεία είναι πλέον θέμα χρόνου. Όπως μας ενημέρωσαν, εκτός απροόπτου, η υπογραφή θα πραγματοποιηθεί μέχρι το τέλος Μαρτίου ή τις αρχές Απριλίου 2025.
Επιπλέον, σε επικοινωνία που είχαμε με τον Έπαρχο ΠΕ Καλύμνου, Μανώλη Μουσελλή, ο οποίος είχε συνεχή επαφή με το Γραφείο του αρμόδιου Υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Νίκου Ταγαρά, καθώς και με το ΤΕΕ, μας δήλωσε:
«Ένα μεγάλο έργο για τα νησιά της ΠΕ Καλύμνου βρίσκεται στο τελικό στάδιο χρονοβόρων διαδικασιών και επιτέλους ετοιμάζεται να ξεκινήσει».
Η εκπόνηση των Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων είναι ζωτικής σημασίας για την ορθολογική ανάπτυξη και πολεοδομική οργάνωση των νησιών, καθώς θα καθορίσει χρήσεις γης, περιοχές προστασίας και τους όρους δόμησης, δημιουργώντας ένα σαφές ρυθμιστικό πλαίσιο για την αειφόρο ανάπτυξη των περιοχών.
Το Kalymnos News θα συνεχίσει να παρακολουθεί την εξέλιξη του έργου και θα σας ενημερώνει για κάθε νεότερη εξέλιξη.
Γενικά για τα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια και η σημασία τους
Τα ΤΠΣ διέπονται από τις αρχές της βιώσιμης χωρικής ανάπτυξης, η οποία περιλαμβάνει τις χωρικές, εδαφικές και περιβαλλοντικές διαστάσεις της βιώσιμης ανάπτυξης, καθώς και αυτές που σχετίζονται με την ορθολογική οργάνωση του χώρου, όπως ορίζονται στο άρθρο 1 του Ν. 4447/2016 ως ισχύει.
Στο πλαίσιο αυτών των βασικών αρχών, τα ΤΠΣ:
- ρυθμίζουν την εκτός σχεδίου δόμηση με τον καθορισμό στο σύνολο του εξωοικιστικού χώρου ορθολογικών χρήσεων γης και όρων δόμησης συμβατών με τα τοπικά χαρακτηριστικά
- δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στην αναζωογόνηση του υφιστάμενου οικιστικού χώρου, στο κτιριακό απόθεμα και στον υπαίθριο δημόσιο χώρο,
- αξιοποιούν τις δυνατότητες των νέων τεχνολογιών και της έξυπνης πόλης,
- επιδιώκουν τη διαχείριση της γης ως φυσικού πόρου με φειδώ, με επεκτάσεις των σχεδίων των πόλεων μόνον όπου αυτό δικαιολογείται από τον παρατηρούμενο ή αναμενόμενο λόγω των πληθυσμιακών τάσεων κορεσμό τους. Παράλληλα επιδιώκουν την προώθηση νέων προτύπων οικιστικής ανάπτυξης που δεν περιορίζονται στην εκ των υστέρων πολεοδόμηση ήδη διαμορφωμένων ατύπως οικιστικών ζωνών, βάσει των αρχών της συμπαγούς και συνεκτικής πόλης,
- υποστηρίζουν τη δημιουργία ισχυρής και ισορροπημένης παραγωγικής βάσης, σύμφωνα με τις κατευθύνσεις του αναπτυξιακού προγραμματισμού και παρέχουν επαρκή γη για την χωροθέτηση των αναγκαίων οικονομικών δραστηριοτήτων και ιδίως αυτών που αντιστοιχούν στα συγκριτικά πλεονεκτήματα κάθε περιοχής, καθώς και μέσω της αξιοποίησης ανενεργών και εγκαταλελειμμένων χρήσεων,
- διευκολύνουν τη δημιουργία και την ανταγωνιστικότητα των οργανωμένων μορφών ανάπτυξης,
- προστατεύουν τους διαθέσιμους φυσικούς και πολιτιστικούς πόρους, ως αυτοτελείς αξίες και παράλληλα, τους εντάσσουν στην αναπτυξιακή διαδικασία,
- προωθούν τη βιώσιμη κινητικότητα και την προσβασιμότητα,
- προωθούν την πρόληψη της Κλιματικής Αλλαγής και την προσαρμογή σε αυτήν, καθώς και την ανθεκτικότητα και την ασφάλεια από φυσικούς και ανθρωπογενείς κινδύνους,
- προωθούν την κοινωνική συνοχή, τη δίκαιη κατανομή πόρων και την άρση αποκλεισμών χωρικού χαρακτήρα.
Τα ΤΠΣ αποτελούν σύνολα κειμένων, χαρτών και διαγραμμάτων, με τα οποία καθορίζονται: - το πρότυπο χωρικής οργάνωσης και ανάπτυξης και τα βασικά προγραμματικά μεγέθη,
- τα όρια των πολεοδομικών ενοτήτων και οικισμών,
- οι χρήσεις γης,
- οι όροι και περιορισμοί δόμησης,
- οι σημαντικές πολεοδομικές παρεμβάσεις,
- τα μεταφορικά (για την μηχανοκίνητη και τις ήπιες μορφές κινητικότητας), τεχνικά και περιβαλλοντικά δίκτυα και υποδομές,
- η ιεράρχηση του οδικού δικτύου,
- ο σχεδιασμός πρόληψης και αντιμετώπισης έκτακτων συνθηκών και κινδύνων,
- η προσωρινή οριοθέτηση υδατορεμάτων εντός των προς πολεοδόμηση περιοχών,
- η γεωλογική καταλληλότητα για δόμηση στην περιοχή μελέτης.
Ανάλογα με τις τοπικές ανάγκες, επιπλέον καθορίζουν: - Ζώνες Υποδοχής Συντελεστή Δόμησης (ΖΥΣ),
- Ζώνες Ειδικών Πολεοδομικών Κινήτρων,
- περιοχές και ζώνες ήπιας κυκλοφορίας και οχημάτων χαμηλών εκπομπών ρύπων,
- μέτρα προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή,
- μέτρα υποστηρικτικά της αντιμετώπισης έκτακτων αναγκών και διαχείρισης συνεπειών φυσικών και τεχνολογικών καταστροφών και λοιπών απειλών, καθώς και κάθε άλλο μέτρο, όρο ή περιορισμό που απαιτείται για την ολοκληρωμένη χωρική ανάπτυξη και οργάνωση της περιοχής μελέτης.